Duikclub CLAS heet u welkom op haar website!

CLAS is een gezellige duikclub met een 60 tal leden gevestigd Zuid-Limburg.

Iedere vrijdagavond wordt er in zwembad De Joffer in Voerendaal getraind - en nageborreld. Er staat het hele jaar door elke week een lokatie voor een buitenduik op het programma, ofwel in onze eigen steengroeve La Gombe (Esneux, België), ofwel op een andere lokatie: meestal één van de vele Waalse steengroeves of een bestemming in Zeeland - maar als het bijvoorbeeld stevig vriest kan dat ook een ijsduik zijn in een lokale zandafgraving.
Vanuit de vereniging zijn er meerdere keren per jaar mogelijkheden verder weg te gaan duiken aan een aantrekkelijk tariefje: Frankrijk en Spanje (Middelandse Zee), Bretagne, Egypte. Zo af en toe staat er ook een trip naar wat minder om het duiken bekend staande bestemmingen op het programma. Voor 2012 staat Schotland op het programma, in 2013 IJsland. Aan de familie wordt ook gedacht, en die activiteit heet uiteraard "de Familiedag".

C.L.A.S. Maastricht is een dochtervereniging van het "Centre Liégeois d'Activités Subaquatiques", een Luikse vereniging.

Je leest het goed, een Luikse vereniging. Lees gewoon verder . . .

Stukje historie

C.L.A.S. of het "Centre Liégeois d'Activités Subaquatiques" is een duikvereniging welke is opgericht in 1958.

De vereniging was medeoprichter van de Belgische duikfederatie (FEBRAS) welke op haar beurt betrokken was bij de oprichting van de eerste mondiale federatie, de CMAS.

Begin jaren ‘60 werden de eerste mensen uit Zuid Limburg lid van deze vereniging.

Het C.B.E.R.S.M. (Centre Belge d’Etude et des Recherches Sous Marines) zoals de vereniging de eerste 7 jaren heette groeide als kool, en binnen enkele jaren werden er trainingen in meerdere zwembaden gegeven.

In 1971 opende het zwembad in Elsloo, en zijn de Nederlanders bij het C.L.A.S. daar, met steun van Luikse instructeurs op 1 september een Nederlandstalige sectie begonnen.

Het liep storm, en op 28 september 1971 werd die activiteit als Nederlandse vereniging geregistreerd onder de naam Standard CLAS-Maastricht. Het voorvoegsel Standard werd in de jaren ’80 uit de naam gehaald nadat de moederclub haar affiliatie met de onder dit voorvoegsel opererende Luikse verenigingen uit kosten/baten overwegingen beëindigde. Over het waarom van het achtervoegsel “Maastricht” weet niemand meer het fijne, ook de leden welke inmiddels 40 jaar lid zijn niet . . .

CLAS heden ten dage

Nu, ruim 40 jaar later, maakt CLAS-Maastricht nog steeds deel uit van het C.L.A.S.. De sectie-Maastricht functioneert geheel zelfstandig met een eigen bestuur, duikschool en activiteiten. Waar mogelijk/zinvol proberen we zaken gezamelijk aan te pakken. De vereniging als geheel heeft nu ruim 500 leden, waarvan een 100 tal afkomstig uit de “section Maastricht”.

De leden van die "section Maastricht" komen uit (bijna) heel Zuid-Limburg tot in de Belgisch Limburgse en Duitse grensstreken.
De leden van de moederclub komen met name uit de provincie Luik, met een spreiding tot in Noord Frankrijk, de Ost-Kantons, en de regio oostelijk van Namen.

Onze zwembad trainingen vinden plaats in zwembad De Joffer in Voerendaal, en bij de moedervereniging rond de stad Luik in Ans, Blanc Gravier, Seraing en Visé.

Naast de gehuurde zwembad-accommodaties beschikt de vereniging over een voormalige steengroeve in Esneux (la Gombe) voor recreatief duiken en buitenwateroefeningen.
La Gombe is van alle gemakken voorzien, inclusief parkeerplaatsen, kleedlokalen, douchegelegenheden, vulstation, café en friterie. La Gombe is elke weekend geopend en ontvangt naast de eigen leden ook gasten uit andere verenigingen.

Leden kunnen het hele jaar in la Gombe terecht: elke zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00 uur, 's zomers elke woensdag en elke laatste donderdag van de maand. Buiten deze tijden vinden er met enige regelmaat (duik)activiteiten plaats in de avonduren.